ثبت نام تمدید تست سرعت

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟

روش شناسایی دستگاه های متصل به وای فای

شما هم اخیراً احساس می‌کنید سرعت اینترنت‌تان کم شده و احتمالاً شخص دیگری در حال استفاده از آن است؟ این احتمال بعیدی نیست، در صورتی که شبکه وای‌فای شما امنیت لازم را نداشته باشد، هر شخصی می‌تواند با استفاده از چند ابزار ساده به شبکه وای‌فای شما نفوذ کرده و از اینترنت adsl شما استفاده کند. به همین دلیل اگر احساس می‌کنید سرعت اینترنت‌تان کم شده، بهتر است استفاده دیگران از آن را بررسی کنید. در این مقاله چند روش برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای را معرفی کرده‌ایم:

شناسایی دستگاه های متصل به وای فای

 مشاهده دستگاه‌های متصل به وای فای از طریق  Command prompt

برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای از طریق Command prompt ابتدا آن را از منوی استارت ویندوز اجرا کنید. سپس در محیط Command prompt عبارت arp -a را تایپ کرده و اینتر بزنید. در ادامه لیستی از آی‌پی‌ها برای شما نمایش داده می‌شود. در بین این آی‌پی‌ها، آن‌هایی که با همان اعداد ابتدای آی‌پی شما شروع می‌شوند، به شبکه وای فای شما متصل هستند.

در بلاگ پیشگامان بیشتر بخوانید: تغییر رمز مودم

مشاهده دستگاه‌های متصل در صفحه تنظیمات Gatewayمودم وایفای

یکی از بهترین راه‌ها برای مشاهده دستگاه‌های متصل به وایفای، استفاده از صفحه تنظیمات مودم است. مودم جایی است که اتصال شما را با شبکه اینترنت برقرار کرده و در واقع دروازه انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های متصل و شبکه اینترنت است. در نتیجه این دروازه می‌تواند اطلاعات کلیه دستگاه‌های متصل به اینترنت را در اختیار شما قرار دهد. معمولاً اکثر مودم‌ها در صفحه تنظیمات لیستی از دستگاه‌های متصل به اینترنت را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. البته بعضی از مودم‌ها هم این امکان را ندارند.

برای استفاده از این روش، ابتدا باید آی‌پی مودم خود را در صفحه مرورگر سیستمی که به مودم متصل است، وارد کنید. این آی پی احتمالاً روی جعبه مودم یا پشت آن نوشته شده باشد. همچنین می‌توانید با واردکردن مدل آن در اینترنت، آدرس آی پی آن را پیدا کنید. معمولاً این آدرس عدد ۱۶۸.۱۹۲.۰.۱ است. بعد از پیداکردن عدد کافی است آن را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید تا به صفحه ورود مودم بروید. در این مرحله باید نام کاربری و رمز عبور مودم را وارد کنید. این دو را هم احتمالاً در پشت مودم یا روی جعبه آن می‌توانید پیدا کنید. همچنین در اکثر موارد نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض مودم‌ها عبارت admin است. حالا با زدن نام کاربری و رمز عبور مودم، وارد صفحه تنظیمات مودم می‌شوید. با ورود به صفحه تنظیمات مودم باید به دنبال گزینه‌ای بگردید که لیست دستگاه‌های متصل را نشان دهد. این گزینه برای انواع مدل‌های مودم متفاوت است. معمولاً آن را با نام‌هایی مثل attached devices، connected devices و DHCP clients می‌توانید پیدا کنید. در ادامه نحوه پیداکردن این گزینه در تعدادی از مودم‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • مودم D-LINK : در اکثر مدل‌های مودم D-LINK، برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای می‌توانید از طریق قسمت wireless اقدام کنید.
  • مودم TP-LINK: در مودم‌های TP-LINK باید به قسمت DHCP SERVER بروید. در بخش CLIENT LIST شما می‌توانید لیست دستگاه‌های متصل را ببینید.
  • مودم NETGEAR: در مودم‌های NETGEAR لیست دستگاه‌ها در قسمت Attached Devices در نوار منوی سمت چپ قرار دارد.
  • مودم LINKSYS: در مودم‌های LINKSYS برای پیداکردن لیست دستگاه‌ها باید ابتدا به قسمت Status بروید. سپس در بخش Local Network  به قسمت DHCP Clients Table رفته و لیست دستگاه‌های متصل را مشاهده کنید.

اما برای مدیریت دستگاه های متصل به وای فای لازم است چند نکته را موردتوجه قرار دهید. اول اینکه بعضی مودم‌ها لیست دستگاه‌هایی که آی پی خود را از DHCP گرفته‌اند، نمایش می‌دهند. در این صورت اگر دستگاهی از آی پی استاتیک استفاده کرده باشد، نمایش داده نمی‌شود. همچنین معمولاً مودم‌ها اطلاعاتی از قبیل نام وسیله و آدرس MAC آن را نمایش می‌دهند. در برخی موارد ممکن است این نام‌ها برای شما چندان معنی‌دار نباشند. یعنی ممکن است نتوانید تشخیص دهید کدام نام متعلق به کدام دستگاه است. برای رفع این مشکل می‌توانید نام کامپیوتر خود را در شبکه تغییر دهید اما مشکل اینجاست که نام برخی دستگاه‌ها مثل گوشی‌های موبایل اندروید را نمی‌توان در شبکه تغییر داد. با وجود این دردسرها شاید استفاده از این روش خیلی مطلوب کاربران نباشد و آن‌ها را با مشکل مواجه کند. اما هنوز راه دیگری برای مشاهده افراد متصل به مودم اینترنت وایرلس وجود دارد.

نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای فای برای اندروید، آیفون و ویندوز

در صورتی که مشاهده دستگاه های متصل به وایفای از طریق صفحه تنظیمات مودم برایتان راحت نیست، نگران نباشید. راه‌های دیگری هم وجود دارد. یکی از ساده‌ترین این راه‌ها استفاده از نرم‌افزار مدیریت دستگاه های متصل به وای فای برای کامپیوتر یا موبایل است. در ادامه تعدادی از این نرم‌افزارها را معرفی می‌کنیم:

NirSoft’s Wireless Network Watcher

NirSoft’s Wireless Network Watcher، یکی از نرم‌افزارهای ساده و پرکاربرد برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای است. این نرم‌افزار حتی نیاز به نصب روی ویندوز هم ندارد و فقط کافی است آن را اجرا کنید. سپس نرم‌افزار، شبکه وای‌فای شما را جستجو کرده و لیستی از دستگاه‌های متصل به آن را نمایش می‌دهد. این لیست شامل نام دستگاه، آدرس MAC و همچنین نام شرکت سازنده دستگاه‌ها است. نشان دادن نام شرکت سازنده دستگاه می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص آن‌ها بکند؛ مخصوصاً برای تشخیص دستگاه‌های اندرویدی.

GlassWire Pro

GlassWire، یک نرم‌افزار امنیتی فایروال است که می‌توانید با استفاده از آن ترافیک شبکه وای‌فای خود را زیر نظر داشته باشید و به مشاهده دستگاه های متصل به وایفای بپردازید. نسخه پرو این نرم‌افزار گرافی را به شما نشان می‌دهد که در آن میزان استفاده از پهنای باند شبکه مشخص شده است. این گراف همچنین نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها به اینترنت متصل هستند و هرکدام چقدر از پهنای باند را اشغال کرده‌اند. شما حتی می‌توانید تنظیمات نرم‌افزار را به گونه‌ای انجام دهید که هر زمان یکی از برنامه‌ها بیش از مقدار معمول از پهنای باند استفاده کرد یا برنامه جدیدی قصد اتصال به اینترنت را داشت، به شما هشدار داده شود.  

who is on my wifi

who is on my wifi هم نرم‌افزاری با محیط کاربری ساده است که برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای کاربرد دارد. برای استفاده از این نرم‌افزار باید ابتدا آن را نصب کرده و اجرا کنید. سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Yes, set up continuous automatic scanning را انتخاب کنید. در مرحله بعد Proceed را بزنید. حالا نرم‌افزار شروع به جستجوی شبکه وای‌فای شما می‌کند و Scanning  را نمایش می‌دهد. پس از مدتی که کار اسکن شبکه تمام شد، لیست دستگاه‌های متصل به وای‌فای را با اطلاعاتی مثل نام دستگاه، آی پی، آدرس MAC و توضیحات دستگاه‌ها نشان می‌دهد.

SoftPerfect WiFi Guard

SoftPerfect WiFi Guard این امکان را به شما می‌دهد تا به صورت لحظه‌ای شبکه وای‌فای خود را زیر نظر داشته باشید و هر وقت که بخواهید بتوانید برای مشاهده دستگاه های متصل به وایفای اقدام کنید. این نرم‌افزار به صورت خودکار اقدام به جستجوی شبکه وای‌فای شما کرده و این کار را در فواصل زمانی منظم تکرار می‌کند. چنانچه دستگاه جدیدی به وای‌فای شما متصل شود، به شما هشدار هم می‌دهد.

Netcut 

Netcut  نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند ارتباط برخی دستگاه‌ها را با شبکه وای‌فای خود قطع کنید. این نرم‌افزار هم با نصب بر روی ویندوز شروع به جستجوی شبکه وای‌فای می‌کند. پس از پایان جستجو می‌توانید به مشاهده دستگاه های متصل به وایفای بپردازید. Netcut این دستگاه‌ها را به همراه اطلاعات آی پی و آدرس MAC نمایش می‌دهد. اما ویژگی مهم آن این است که در صورت نیاز می‌توانید، هرکدام از دستگاه‌ها را از شبکه وای‌فای بیرون کنید.

WiFi Device Scanner

این اپلیکیشن آیفون یکی از کاربردی‌ترین ابزارها برای مشاهده دستگاه‌های متصل به وای‌فای است. با نصب آن بر روی گوشی آیفون به راحتی با یک کلیک لیست کلیه دستگاه‌های متصل به وای‌فای شما را همراه با تاریخ آخرین اتصال آنها نمایش می‌دهد.

Fing 

Fing  نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای فای برای اندروید است. این اپلیکیشن هم علاوه بر لیست دستگاه‌ها و آدرس آی‌پی آنها، تاریخچه اتصال به شبکه را برای هر دستگاه نمایش می‌دهد. همچنین قابلیت جستجو در بین دستگاه‌ها را هم برای شما فراهم کرده است.

در بلاگ پیشگامان درباره تفاوت مودم و روتر بیشتر بخوانید

جمع‌بندی

از آنجایی که شبکه‌های وای‌فای معمولاً در معرض حمله هکرها قرار دارند، در صورتی که امنیت لازم برای این شبکه‌های تأمین نشده باشد، ممکن است توسط دیگران مورداستفاده قرار گیرند. به همین دلیل لازم است هرازچندگاهی نسبت به مشاهده دستگاه‌های متصل به وایفای اقدام کنید. روش‌های متنوعی برای شناسایی دستگاه های متصل به وای فای وجود دارد. بهتر است برای حفظ امنیت و سرعت شبکه اینترنت خود از این روش‌ها استفاده کنید و چنانچه دستگاه غریبه‌ای را شناسایی کردید، نسبت به حذف آن از شبکه و تغییر رمز عبور وای فای خود اقدام کنید.

بالا Call Now Button